fredag 14 maj 2010

Vi lär våra barn att bli mesar



TJ även mer känd som "The Amazing Atheist" är en youtube-veteran som under ett flertal år har förgyllt eller förstört våra dagar. Även om TJ´s glansdagar verkar vara över så kommer han då och då med några riktigt bra poänger, varav en jag skulle vilja ta upp här idag.

I denna video så pratar TJ´s om Justin Bieber, en 16 årig tonårspojke född 1994. 16 år? ser mer ut att vara 10! när jag var 16 hade jag hår på bröstet och skäggväxt! men visserligen har nog Justin Biever redan fått knulla fler än de flesta, även ifall det med största sannolikhet rör sig om tjejer som ännu ej gått igenom puberteten... för det är trots allt där hans fans finns.

Det är dock inte för att klanka ner på just Justin Bieber som jag väljer att skriva om det här, och det är inte heller det som TJ´s senaste video handlar om heller, utan vad det handlar om är hur slätstruken och fattig kultur för barn och ungdomar är enligt det ideal som råder just nu.
Kultur för barn vare sig det handlar om musik, böcker eller film får inte innehålla problematiseringar av riktiga problem, för gud nej, vad skulle hända ifall barnen skulle börja tänka? Barn är för det mesta rätt så korkade, men de har också en styrka, de kan se allt med nya ögon istället för att börja associera, det är därför de flesta barn ser igenom alla former av religion instinktivt, för de ställer så självklara frågor en vuxen är för rädd för att ställa och för osäker att fundera över.

TJ säger något väldigt viktigt som jag håller med om och tycker är viktigt. Justin Bieber är som en symbol för vad som är "godkänd underhållning", det är en söt kille utan åsikter och med gulliga hjärndöda texter, precis sånt som samhället och föräldrarna vill att vi ska mata våra barn med. Men är det verkligen nyttigt att mata våra barn med det här sortens dravel? Är det inte mer nyttigt för barn och ungdomar att konsumera kultur som går tvärt emot vad deras föräldrar lärt dem och på det sättet kunna forma ett eget JAG?
Om du är Muslim läs nya testamentet för ditt barn, om du är Jude läs Koranen, om du är kommunist läs mein kampf! Dåliga idéer är bättre än inga idéer alls, man har åtminstone bevisat att man har en hjärna och ett JAG och inte bara följer strömmen som ett torkat jävla asplöv i en porlande bäck!

Tänk själv och sök kunskap, rygga ej tillbaka för det som provocerar, visa att du vågar använda hjärnan du är utrustad med till dess fulla potential!

2 kommentarer:

  1. Ah, well, sannerligen ett inlägg i min smak. :> Må jag påpeka att jag gillar dina verbalt flytande små pikar du sätter in här och där. xD

    Men kort och gott - Jag tycker man borde mata barn med mer GG Allin.

    "I am a rapist".

    SvaraRadera
  2. måste säga att jag verkligen håller med. blir helt mörkrädd då jag ser vad min gudson ser på för barnprogram, läser för böcker och lyssnar på för musik. på något vis har föräldrar och media börjat självcensurera, vilket är minst sagt skrämmande. jag menar, då jag var liten glodde jag på barnprogram som "planeten pi", där gud var en kvinna med turkost hår vid namn gudrun och de som agerade motsvarigheter till adam och eva utforskade naturen, naturlagarna och liknande. och den existensiella ångesten i barnprogram, vart tog den vägen? http://www.youtube.com/watch?v=hk_rXvHe1PE

    men om man skalar bort allt det där tänkandet, ifrågasättandet, det i barnens värld som faktiskt har något slags djup, vad ska det då bli av världen? jag menar, nog finns det en vilja i människor att tycka något, att stå för något, och risken, som jag ser det, är att man istället fastnar för första bästa ideologi, religion eller filosofi, och inte ens medvetandegörs om andra tankar och idéer. och vad händer då med förståelsen för andra människor?

    och om så inte är fallet, om barnen växer upp med hjärndödheten utan att ta sig ur den, nog skulle det vara en än större katastrof? en generation av människor som varken tänker eller bryr sig, det är en tanke som verkligen skrämmer mig.

    det bästa vore väl att servera ungarna alternativ, precis som du säger - olika religioner, olika politiska idéer, olika filosofier. då har man i alla fall gett dem de verktyg de behöver för att bli självständiga, tänkande individer, även om det verkliga resultatet är upp till dem. en utopi att drömma om.

    det här tycks bli en ovanligt rörig och lång kommentar, men jag hoppas att du begriper vad jag försöker säga: tummen upp, helt enkelt.

    SvaraRadera